Prao

Tänkte berätta lite om min prao på 3. sjöstridsflottiljen i Karlskrona!
(De flesta har nog redan läst om detta men eftersom att jag har några nya läsare så tänkte jag berätta lite om det och dessutom verkar det som det är populärt att läsa om)

Praoen var 2 veckor lång och jag var där runt 9 februari och framåt eller något.
Jag var ombord på Visbykorvetten HMS Nyköping som är ett Stealth-fartyg i marinen.
Med Stealth menas det att hon inte syns på radarn.
Jag har praoat på en korvett innan men då var det HMS Visby jag var på och det är alltså den första korvetten av Visby klassen som består av HMS Visby (K31) HMS Helsingborg (K32) HMS Härnösand (K33) HMS Nyköping (K34) och slutligen HMS Karlstad (K35)
Visby
Nyköping
Vad fick jag göra då? Jo, jag fick göra massa saker bl a jobba i byssan (köket) där fick jag baka i massor bl a cheesecake, chocholate chip cookies, guldtrådar, paj osv.. Snacka om att jag var trött på att baka sen, haha!
Jag fick också delta i arbetet i Stridsledningscentralen (SLC), öva på att rapportera fartyg osv.
i SLC
Jag var mycket uppe på bryggan också, utkik var jag då. Fick spana efter lite fartyg och så.
Där var jag mest för jag gillar att se ut och särskilt när det är mycket sjö och gung, då är det skönt att se ut.
En natt var det så mycket sjö att när man tittade ut över horisonten så var det som taget ur filmen The Guardian, lite läskigt var det men mest coolt!  Jag var faktiskt också den enda som inte var sjösjuk den natten, till och med de allra erfarnaste officerarna mådde dåligt! :O

Jag fick också hjälpa till vid olika stationer för losskastning och förtöjning, städa (såklart), arbeta i maskin, då fick jag krypa ner i ett jättetrångt utrymme för att skruva på en vattenpump. Det var inte det roligaste jag har gjort om man säger så, alltså inget jag kan tänka mig att arbeta med senare i livet.

Det var inte allt vad jag fick göra men i fall du har några frågor så är det bara att fråga! :)

Kommentarer
Postat av: Fredrik

Fan vad fucking awesome...

2011-02-28 @ 18:11:04
Postat av: Nathalie N

Men gud så roligt! Hur kommer det sig att du började praoa där?

2011-02-28 @ 18:23:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0